
Steeds vaker kom ik bij klanten die op een nieuwe manier gaan werken. Ze zijn bijvoorbeeld overgestapt naar de cloud of maken gebruik van een dienst in de cloud, zoals Office 365. Een andere nieuwe manier van werken kom ik tegen in de telefonie. Vaste toestellen worden vervangen door een softphone en bedrijven gaan bijvoorbeeld bellen met Skype for Business. Is dit een trend die overwaait? Of is dit een niet meer te stoppen ontwikkeling? Ik vroeg dit aan Klaas Boshuisen, specialist in Unified Communications.
Klaas vertelt: “De cloud is de toekomst. Voor bedrijven is het heel waardevol dat op abonnementsbasis gebruik gemaakt kan worden van de diensten. Je kunt als bedrijf krimpen of groeien en eenvoudig het abonnement op- of afschalen.”
Een veel gestelde vraag is hoe het in de cloud met de privacy geregeld is. Hoe ervaar jij dat?
“Mensen zijn inderdaad nog wat huiverig over de privacy en bedrijven vragen zich af of hun bestanden goed beveiligd zijn en waar ze opgeslagen zijn. Het is belangrijk om vooraf goed onderzoek te doen. Microsoft bouwt steeds meer datacenters in Europa en er zijn ook Nederlandse initiatieven met Nederlandse datacenters, zoals CloudNL.”
Hoe is de ontwikkeling op de telefoniemarkt?
“Op kantoor zijn we traditionele, vaste telefoons gewend. Wat je nu ziet, is dat mensen ervaren dat er meer is dan alleen maar telefonie, zoals presence en chat. De laatste jaren is daar een boost in gekomen. Eerst bij de mensen thuis, want hoe vaak gebruik je eigenlijk nog een vaste telefoon? Nu gaat dit ook gebeuren op kantoor.”
Dit lijkt mij best een moeilijke overstap. Of valt dat mee?
“Bedrijven gaan bellen met Skype for Business, maar wanneer zij de traditionele telefoons houden, betalen ze eigenlijk dubbel. Voor veel bedrijven was het een (te) grote stap om de traditionele telefoons de deur uit te doen en alleen maar Skype for Business te gaan gebruiken. De trend zet zich nu echter door en steeds meer bedrijven bellen met Skype for Business. Sommigen alleen nog maar met Skype for Business.”
Klaas vervolgt: “Werknemers hebben steeds vaker geen vaste werkplek meer en er worden steeds meer verschillende apparaten gebruikt om mee te communiceren. Het voordeel van Skype for Business, voorheen Lync, is dat het op verschillende apparaten werkt. Denk aan computers, tablets en verschillende merken telefoons. Daardoor is Skype for Business ook goed toepasbaar in het Bring Your Own Device-concept.”
Als bedrijven massaal overstappen op Skype for Business, betekent dit dan het einde van de vaste telefoon?
“Naar mijn mening wel. De volgende stap is dat alle mobiele telefoons op 4G zitten en dan is vaste telefonie uitgespeeld. Bellen wordt een dienst. Net als e-mail. Mensen accepteren het niet meer dat ze meer moeten betalen als ze naar het buitenland bellen. Je hoeft immers ook niet meer te betalen als je een e-mail naar het buitenland stuurt. Dus bellen mensen via apps, zoals Skype of WhatsApp.”
Je geeft veel technische trainingen, maar hoe kijk jij aan tegen het ondersteunen van de eindgebruiker?
“Dat is erg belangrijk! Waar we bij een implementatie vaak tegenaan lopen is dat we het technisch allemaal werkend hebben, maar dat de gebruiker er (nog) niet mee om weet te gaan. Bij gebrekkige ondersteuning van de gebruiker krijg je situaties waarin de gebruiker bijvoorbeeld niet weet hoe hij moet doorverbinden of een doorschakeling instelt. Geen ideale situatie.”
Wil je met Klaas of met mij van gedachten wisselen over dit onderwerp? Laat het me weten!